Beyond awareness-based education?

Main Article Content

Agustín de la Herrán Gascón https://orcid.org/0000-0001-9156-6971

Keywords

Consciousness, Education, Radical and inclusive approach, Egocentrism, Conscious action

Abstract

This contribution, entitled “Beyond AwarenessBased Education”, is made within the framework of the dialectic of education and consciousness. The objective is to offer reasons that include and go beyond consciousness-based education. An attempt is made to respond to the objective from an essay developed from the radical and inclusive approach to education. The contribution stops at four contents: this brief introduction, the radical and inclusive approach to education, some theories on consciousness and some conclusions beyond awarenessbased education.

Abstract 410 | PDF (Spanish) Downloads 243

References

Agudelo, G., & Alcalá, J. G. (2003). El concepto de muerte en un nuevo paradigma. Instituto de Investigaciones sobre la Evolución Humana. www.iieh.com

Agudelo, G., & Sebastián, J. (2002). El universo sensible. Instituto de Investigaciones sobre la Evolución Humana. www.iieh. com

Argudon, Y. (2005). Educación basada en competencias. Nociones y antecedentes. Trillas.

Ariza, L. M. (2010). Antonio Damasio: el mago del cerebro. El País Digital (10/11/2010). http://elpais.com/diario/2010/11/07/ eps/1289114814_850215.html

Arboleda, J. (2019). Pasivos y desafíos en la educación. Para una inclusión comprensivo edificadora. Boletín REDIPE, 8(4), 17-37. https://dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/7528245. pdf

Arboleda, J. C. (2020). Educar para la evolución de la vida humana y planetaria. Revista de la Red Iberoamericana de la Pedagogía, 9(6), 51-65. https://revista. redipe.org/index.php/1/article/view/998

Buda (1997). Dhammapada o las enseñanzas de Buda. Fondo de Cultura Económica.

Eddington, A. S. (1930). The nature of the physical world. Cambridge University Press.

Erasmo de Rotterdam (2011). Elogio de la estupidez. Akal.

Feinberg, T. (2019). Plants don’t think, they grow: The case against plant consciousness. Cell press. July
3. https://www.sciencedaily.com/ releases/2019/07/190703121448.htm

García García, M. (2001). Amanecer de la razón en Europa: Un recorrido en clave didáctica e interdisciplinar. Encuentros Multidisciplinares, 3(9), 20-31.

Hameroff, S. (2007). A new marriage of brain and computer. https://www.youtube. com/watch?v=aw9Jo5qNCsQ

Herrán, A. de la (1998). La conciencia humana. Hacia una educación transpersonal. San Pablo.

Herrán, A. de la (2006). Los estados de conciencia: análisis de un constructo clave para un enfoque transpersonal de la Didáctica y la formación del profesorado. Tendencias Pedagógicas (11), 103-154. https://radicaleinclusiva. com/wp-content/uploads/2018/01/ EC.pdf

Herrán, A. de la (2011). ¿Más allá del profesor reflexivo y de la reflexión sobre la práctica? En A. Medina, A. de la Herrán y C. Sánchez (Coords.). Formación pedagógica y práctica del profesorado (pp. 117-152). Ramón Areces. http:// radicaleinclusiva.com/wp-content/ uploads/2018/01/masallaprofreflex.pdf

Herrán, A. de la (2014). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 12(2), 163-264. Recuperado de http:// www.rinace.net/reice/numeros/arts/ vol12num2/art8.pdf

Herrán, A. de la (2016). Reflexiones pedagógicas desde el enfoque radical e inclusivo de la formación. Salamanca: Fahrenhouse. Recuperado de http://www.fahrenhouse. com/omp/index.php/fh/catalog/book/24

Herrán, A. de la (2018). Fundamentos para una Pedagogía del saber y del no saber. Edições Hipótese. Recuperado de: https://goo.gl/owwaW4

Jaspers, K. (2001). Los grandes maestros espirituales de Oriente y Occidente. Tecnos.

Jung, C. G. (1986). Sri Ramana y su mensaje al hombre moderno. En R. Maharsi, Enseñanzas espirituales. Kairós.

Krishnamurti, J. (1982). Educando al educador.
Orión.

Lao Tse (1983). Tao te ching. Orbis.

Lara, T. (2022). Enseñamos lo que somos. La Muralla.

Madrid Casado, C. M., Ongay de Felipe, I. & Martín Jiménez, L. C. (2020). Roger Penrose, un matemático-filósofo premio Nobel de Física . Teatro Crítico. TC089,
14 de diciembre de 2020. https:// teatrocritico.es/2020/p089.htm

Marder, M. & Irigaray, L. (2016). Through vegetal being: two philosophical perspectives. Columbia University Press.

Nicolis, G. & Prigogine, I. (1994). La estructura de lo complejo: en el camino hacia una nueva comprensión de las ciencias. Alianza universidad.

Osho (2012). La magia de ser tú mismo. El despertar de la propia conciencia. Grijalbo.

Penrose, R., Hameroff, S., Langer, E., Joseph,
R. G., Clarke, C. J. S., Dossey, L., Lawrence Rossi, E., Ghirardi, G., Sturrock, P. & Mitchel, E. D. (2017). Consciousness and the Universe: Quantum Physics, Evolution, Brain & Mind. Science Publishers.

Platón (1987). La república. Alhambra.

Platón (2003). Apología de Sócrates. Fedón.
CSIC.

Ramírez Vallejo, M. S. y de la Herrán, A. (2012). La madurez personal en el desarrollo profesional del docente. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3), 25-44. http://www.rinace.net/reice/numeros/ arts/vol10num3/art2.pdf

Real Academia de la Lengua Española (2023). Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/

Séneca, L. A. (2012). Cartas a Lucilio. Juventud. Shuré, E. (1986). Los grandes iniciados. Lidiun.
Taiz, L., Alkon, D., Draguhn, A., Murphy, A., Blatt, M., Hawes, Ch., Thiel, G. and Robinson,
D. G. (2019). Plants neither possess nor require consciousness. Trends in plant science. DOI: https://doi.org/10.1016/j. tplants.2019.05.008

Schrödinger, E. (1947). ¿Qué es la vida? Espasa Calpe.

Teilhard de Chardin, P. (1962). El porvenir del hombre. Taurus.

Teilhard de Chardin, P. (1967). La energía humana. Taurus.

Tres iniciados (1983). El Kybalión. Estudio sobre la Filosofía Hermética del Antiguo Egipto y Grecia. EDAF.