Didactics and the glass ceiling paradigm. a look from the radical and inclusive approach to education

Main Article Content

Agustín de la Herrán Gascón https://orcid.org/0000-0001-9156-6971

Keywords

Didactics, Pedagogy, Consciousness, Radical and inclusive approach to education

Abstract

Didactics is at the centre of pedagogy. But pedagogy is off-centre, because it is de-rooted. Therefore, the centre of Didactics is not the centre of full education, understood as a phenomenon. There is an abyss between the phenomenon and the knowledge of the phenomenon. When, thirsty, one drinks from a golden vessel, the water in its hollow is the centre. If one’s gaze is fixed on the vessel and not on the breast and the water, one is an idiot. Zhuang zi (1999), a master of awareness-based didactics, says: “The net is fo r catching fish; once the fish is caught, forget about the net”. But an open net is not useful: too hollow and unnoticed. He also observes that “To recognise oneself as an idiot is no longer to be very stupid; to recognise one’s own error is no longer to be in great error. The great error is the one that is never understood. The great idiocy is the one that lasts a lifetime without being clarified” (Chuang tzu, 1977).


Time accumulates, time without the essential reaction of Didactics. Continuing on the path, becoming stronger, developing, not falling... does not necessarily mean doing well or helping others. In fact, “mistakes can be the consequence of having thought well” (Saramago, 2000).


This happens when, although there may be short-sighted right thinking, there is insufficient awareness. The key for Didactics is not thinking, but awareness. For Zhuang zi (1999): “Not knowing is knowing! And knowing is not knowing! Who knows the knowledge that consists in not knowing? The centre of training is not in thinking, knowledge, knowing, competence, but in not knowing, in awareness, in (essential) self- knowledge and meditation. From the above we can deduce a possible evolutionary transition: from a current Didactics, based on teaching and learning, to an emergent and ancestral Didactics, based on the consciousness of all and on a full education. We argue that this “other new education” (Herrán, 1993, 1996), could count on such a Didactics. The aim of this essay is to show and share it.

Abstract 520 | PDF (Spanish) Downloads 557

References

Buda (1997). Dhammapada o las enseñanzas de Buda. México: FCE.

Bueno, G. (2000). Gustavo Bueno en “Negro sobre Blanco”, año 2000. Recuperado de https:// www.youtube.com/watch?v=pvkmGWvQo1w

Chuang Tzu (1977). Chuang Tzu. En Lao Tse, y Chuang Tzu, Dos grandes maestros del taoísmo. Madrid: Editora Nacional.

Gascón, A. de la H. y Sabbi, C. R. (2021).
¿Por qué la educación universitaria no es la educación superior? Una mirada radical e inclusiva. Imagens da Educação, 11(2), 30-45. Recuperado de http://www.periodicos.uem.br/ ojs/index.php/ImagensEduc/index

Herrán, A. de la (1993). La educación del siglo XXI: Cambio y evolución humana. Madrid: Ciencia 3.

Herrán, A. de la (1995). Ego, autoconocimiento y conciencia. Tres ámbitos en la formación básica y la evolución personal de los profesores. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/3794/1/ T20136.pdf

Herrán, A. de la (1996). Hacia otra nueva educación. Boletín del Ilustre Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias de Madrid (75), 24-25.

Herrán, A. de la (2008). Hacia una Educación para la universalidad: más allá de los ismos. En J. Valle (Coord.), De la identidad local a la ciudadanía universal: el gran reto de la educación contemporánea (pp. 209- 257). Bilbao: Fundación para la Libertad- Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://radicaleinclusiva.com/wp-content/ uploads/2018/01/haciaunaeduniv.pdf

Herrán, A. de la (2014). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 12(2), 163-264. Recuperado de: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/ vol12num2/art8.pdf

Herrán, A. de la (2017a). ¿Y si nuestra educación estuviese radicalmente equivocada? En A. Medina, A. de la Herrán y M. C. Domínguez (Coords.), Nuevas perspectivas en la formación de profesores. Madrid: UNED. Recuperado de https://radicaleinclusiva.com/wp-content/ uploads/2018/12/educacionequivocada.pdf

Herrán, A. de la (2017b). Sin meditación no hay educación. Boletín del Ilustre Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y el Ciencias de Madrid. Apuntes de Pedagogía (269), 24-26. Recuperado de https://www.cdlmadrid. org/wp-content/uploads/2017/01/062017.pdf


Herrán, A. de la (2018). Fundamentos para una Pedagogía del saber y del no saber. São Paulo: Edições Hipótese. Recuperado de: https://goo. gl/owwaW4

Herrán, A. de la (2019). ¿Qué hacemos jugando mal con las cartas de la educación, mientras vamos en un camarote del Titanic? En A. de la Herrán, J. M. Valle y J. L. Villena (Coords.), ¿Qué estamos haciendo mal en la educación? Reflexiones pedagógicas para la investigación, la enseñanza y la formación (Págs. 331-391). Barcelona: Octaedro. Recuperado de http://radicaleinclusiva.com/wp- content/uploads/2019/08/2019-Titanic.pdf

Herrán, A. de la (2020). ¿Por qué los currícula no pueden educar? Una mirada radical inclusiva. Revista Boletín Redipe, 9(6), 42-50. Recuperado de https://doi.org/10.36260/rbr.v9i6.997

Herrán, A. de la y Fortunato, I. (2019). ¿Por qué desde la Didáctica no se favorece la formación del profesorado? Pro-Posições (30, Monográfico: Didáctica y formación de profesorado), 1-32. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017- 0033

Ikeda, D. (1982). El buda viviente. Madrid: Emecé.

Krishnamurti, J. (1982). Educando al educador. México: Orión (e.o.: 1953).

Krishnamurti, J. (2008). Aprender es vivir. Cartas a las escuelas. Madrid: Gaia.

Krishnamurti, J. (2019). La libertad interior. Barcelona : Kairós.

Lao Tse (2006). Tao te ching. Los libros del tao. Madrid: Trotta.

Lie zi (1989). Lao zi. El libro de la perfecta vacuidad. Barcelona: Kairós.

Maharsi, R. (1986). Enseñanzas espirituales. Barcelona: Kairós.

Monarca, H. (2009). Los fines de la educación. Sobre la necesidad de recuperar y revisar el debate teleológico. Madrid: Narcea.

Osho (2004). El libro del ego. Barcelona: Grijalbo.

Osho (2007). Buda. Su vida y enseñanzas. Madrid: Océano-Gaia.

Osho (2012). Cambio. Cómo convertir una crisis en una oportunidad. Barcelona: Debolsillo (e.o.: 1987).

Pannikar, R. (1969). La Sonrisa de Buda. El Silencio y la Palabra. Revista de Occidente (176), 1-21.

Platón (1969). La república. Madrid: Instituto de Estudios Políticos.

Saramago, J. (2000). La caverna. Madrid: Alfaguara.

Saramago, J. (2001). Ensayo sobre la ceguera.
Madrid: Alfaguara.

Teilhard de Chardin, P. (1984). El fenómeno humano. Madrid: Orbis.

Zhuang zi (1999). Zhuang zi: maestro Chuang tse. Barcelona: Kairós.