To research with literature and art in education: continue the literature through other means.
Main Article Content
Keywords
Arts, City, Bodies, Minographic writings, Researchcreate and minor literatures
Abstract
In the text we deal with reflecting on various aesthetic productions: cinema, painting, photography, sculpture and minographic writings (the latter derived from the experimentations of the doctoral thesis) as a way of making literature continue, in a special way, from the approach of the lesser, that is to say, some types of minor literatures that in the key of the philosophy of difference are assumed as vital stakes of the various modes of existence. It is worth saying that although this article does not make in-depth discussions about the research method of the doctoral thesis, it is important to make clear that from the concept of experimentation in authors of the philosophy of difference (Deleuze, Guattari, Onfray, Pellejero and Zambrano ) in intersections with research-creation as a methodical perspective approached from authors of the philosophy of experience (Manning and Massumi), we motivated a methodical way of proceeding that investigated other aesthetic forms, and from there, to continue literature as writing of experimentation, that is, minographic writings. This type of aesthetic productions allowed the deployment of a series of methodical actions to create with the bodies that were present in the city of Medellín. Some bodies that inhabited existential places to become other bodies and subjectivities.
References
Azaovagh, A. (2013) “Cuerpo e iconicidad: los rostros de la humanidad”. En Filosofías Subterráneas. Madrid: Plaza y Valdés Editores.
Bene, C. & Deleuze, G. (2003) Un Manifiesto de Menos. Buenos Aires: En Superposiciones. Ediciones Artes del Sur.
Betancur, W. (2005) Arte, Violencia y Consecuencias. Medellín: Trabajo de grado para acceder al título de maestro en artes plásticas. Centro de documentación en artes plásticas – Universidad de Antioquia.
Caicedo, A. (2013) ¡Qué Viva la Música! Bogotá: Penguin Random House Grupo Editorial.
Davila Coelho A. y De Barros D. (2016) Imagen y Arte: la Necesidad de la Experiencia por la Sensación. No.15, enero - junio de 2016. ISSN 2011-804X. pp. 21 -31. En https://revistas.pedagogica. edu.co/index.php/revistafba/article/ view/3672/3225
De Certeau, M. (1996) La Invención de lo Cotidiano. México: Universidad Iberoamericana - Cultura Libre.
Deleuze, G. (1996) Crítica y Clínica. Barcelona: Traducido por Thomas Kauf Editorial Anagrama,
Deleuze, G. y Guattari, F. (1978) Kafka Por Una Literatura Menor. Ediciones Era S.A. México. (1993) ¿Qué es la filosofía? México: Editorial Anagrama.
Echavarría, J.J. (2016) ¡Qué Viva la Música!: Universo Literario de Construcción de Experiencias Semánticas y Ontológicas. Medellín: Trabajo de grado para optar al título de magíster en hermenéutica literaria – Repositorio de la BibliotecaCentro Cultural Luis Echavarría Villegas. Universidad EAFIT.
Farina, C. (2006) Arte, Cuerpo y Subjetividad: Experiencia Estética y Pedagogía. Tomado de: Farina, Cynthia. Arte, cuerpo y subjetividad. Estética de la formación y pedagogía de las afecciones. 2005. 404f.
Foucault, M. (2010) Espacio, Saber y Poder. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión. Grupo de Investigación de la Especialización de Didácticas de las Lecturas y Escrituras con Énfasis en Literatura (Universidad San Buenaventura), (2015). Arqueología de la Enseñanza de la Literatura en la Educación Colombiana desde la Formación Humanística. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 8(1),25- 46. [fecha de Consulta 3 de abril de 2020]. ISSN: 1657-107X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=5610/561058728001
Juanpere, P. (2018) Del Arte Expandido a la Literatura Expandida. Una Aproximación a la posibilidad de la Expansión de lo Literario a las Artes Visuales Contemporáneas. En: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada. Núm. 19.
Madoz, C. (2012) Poesía Visual. La fábrica Editorial. Tomado de: https://www. pinterest.es/javierdcarreno1/chemamadoz/
Montoya, P. (2021) La Sombra de Orión. Bogotá: Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.S.
Ranciere, J. (2009) Política de lo Sensible. Tomado de: http://esferapublica.org/ esteticapolitica.ranciere.pdf
Rodríguez, V. (2014) Cine Menor y Performatividad Queer. Tomado de: https://revistas.javeriana.edu.co/ index.php/univhumanistica/article/ view/9765/7992
Sartre, J. P. (2016) ¿Qué es la Literatura? Buenos Aires: Editorial Losada.
Soares, M. L. (2018). La literatura con (y contra) la pintura. In M. Soares, F. Cabral, & A. Saez (Eds.), Pessoa: Todo arte es una forma de literatura (pp. 64-88). Madrid: Espanha: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Sontag, S. (2018) Sobre la Fotografía. Bogotá: Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.S.
Souriau, E. (2016) La Correspondencia de las Artes. México: Sexta reimpresión. Editorial del Fondo de Cultura Económica.
Sztajnszrajber, D. (2019) Filosofía a Martillazos. Editorial Paidós. Buenos Aires.
Wiedemann, S. (2014) Mambo Cool, o de cómo el sabor y el swing nos mantienen vivos. (En ]Hambre[ Espacio cine experimental - ISSN 2346-8831. pp. 64-67).
Coixet, I. (2019) Elisa y Marcela. En: https:// www.netflix.com/watch/80121387?tr ackId=13630398&tctx=1%2C1%2C6 0c76279-
Gude, C. (2013) Mambo Cool. En: https://vimeo. com/69379858
Hooper, T. (2015) La Chica Danesa.
Prado M. (2004) Estamira. En: https://www. rebeldemule.org/foro/documental/ tema11032.html
Varda A. y Caple S. (2017) Rostros y Lugares.