Leonidas Proaño liberalizing theological ideas in indigenous Development

Main Article Content

Rómulo Arteño Ramos https://orcid.org/0000-0001-9606-6546
Juan Illicachi Guzñay
Mery Elizabeth Zabala Machado

Keywords

Liberation theology, ethnography, interculturality, indigenismo, evangelism

Abstract

This chapter shows the impact of the episcopal work of Monsignor Leonidas Eduardo Proaño Villalba in favor of the indigenous class, highlighting the validity of his thinking in recent times. In the arguments used to explain the legacy of this distinguished exponent of the Theory of Liberation in the Sierra region of Ecuador, its loyalty to the native peoples, the poorest sectors of its diocese and the practice of solidarity with the rest of America. Such budgets coincide from the ethnographic perspective with researchers in the style of Gallegos (2011); Jaramillo (2012); Bazurco (2006), and from the sociological vision with authors such as Sarzosa (2016); Zambrano (2013). 


These statements include historical, sociocultural, ethnographic and theological aspects, where testimonies, published works of Proañista thought are incorporated, as well as theoretical definitions on some of the categories used in the text. It is valid, pertinent and necessary to disseminate the validity of Monsignor Proaño's ideology in the influence exerted on evangelizers, community leaders and the rest of Latin American theologians; In addition to the accompaniment of the social struggles of his country, especially those involving the indigenous.
This research is not a description or mere historical account, but the current message that allows the sociological and theological discussion of the role of the Catholic Church in Ecuadorian society and aimed at claiming equal rights that were denied to the humble, dispossessed, indigenous. In other words, religious and liturgical discussion extrapolated to social praxis.

Abstract 1907 | PDF (Spanish) Downloads 764

References

Arrobo, N. (2006). Reseña Histórica sobre la vida y obra de taita Leónidas Proaño. Conferencia dictada en el acto conmemorativo en homenaje al cumpleaños 106 de Monseñor Leónidas Proaño, Acto organizado por la Secretaría Nacional de Gestión de la Política, en San Antonio de Ibarra, Ecuador.

___________ (2007). La edad de oro de la Iglesia Latinoamericana. En: M. Mena, S. Chalco, M. Idrobo y Y. Artieda. (Ed.), Aportes al Debate sobre el Socialismo del siglo XXI. El pensamiento de Monseñor Leónidas Proaño y Fernando Velasco. Serie: Pensamiento crítico, No. 1. Quito, Ecuador: Centro de Investigaciones CIUDAD-EED/EZE.

ALER. (1993). Prender para Aprender. Quito, Ecuador: ALER. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000117&pid=S0120-0976200800010000400008&lng=e

Bazurco Osorio, M. (2006): Yo soy más indio que tú: Resignificando la etnicidad. Ediciones Abya-Yala; ESPOL. Recuperado de: http://biblioteca.culturaypatrimonio.gob.ec/cgi-bin/koha/opac-search.pl?%26limit%3Dsu-to%3AETNOGRAFIA-ECUADOR&sort_by=title_dsc&limit=su-to:ETNOGRAFIA-ECUADOR

Bellini, Luciano. (2009). Palabras de liberación, Discursos y Homilías de Monseñor Leónidas Proaño: 1985-1987. Quito, Ecuador: Abya-Yala.

Borja, R. (2007). Escenarios de la política universitaria. En: M. Mena, S. Chalco, M. Idrobo y Y. Artieda. (Ed.), Aportes al Debate sobre el Socialismo del siglo XXI. El pensamiento de Monseñor Leónidas Proaño y Fernando Velasco. Serie: Pensamiento crítico, No. 1. Quito, Ecuador: Centro de Investigaciones CIUDAD-EED/EZE.

Bravo, R. (2012). Monseñor Proaño y la interculturalidad. Recuperado en: http://utopia.ups.edu.ec.pdf

Comblin, J. (2005). Los Santos Padres de América Latina. Recuperado en:
http://cajamarca.de/theol/santos-padres.pdf

Concha, M. (1977). Teología de la liberación. En: B. Bobbio, N. Matteucci y G. Pasquino. (Ed.), Diccionario de política (pp. 1557-1563). México: Siglo XXI Editores.

Crespo, W. R. (2007). Panorama religioso en el Ecuador. Recuperado en:
http://misionologialatinoamericana.blogspot.com/2007/10/analisis-socio-religioso-por-walter.html

Cuvi, M. (2007). Paradojas de los discursos de género dentro de la Iglesia Progresista en el Ecuador. En: R. Rodas. (Ed.), Las propias y los ajenos, miradas críticas sobre los discursos del movimiento de mujeres del Ecuador. Quito, Ecuador: Abya-Yala, pp.151-173.

Corral, V. (2009). Mensaje Liberador de Leónidas Proaño. Recuperado en:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476150830011

Del Salto, P. (2007). El “cura rojo”. En: M. Mena, S. Chalco, M. Idrobo y Y. Artieda. (Ed.), Aportes al Debate sobre el Socialismo del siglo XXI. El pensamiento de Monseñor Leónidas Proaño y Fernando Velasco. Serie: Pensamiento crítico, No. 1. Quito, Ecuador: Centro de Investigaciones CIUDAD-EED/EZE.

Del Valle, L. (1996). Teología de la liberación en América Latina. En: R. Blancarte. (Ed.), El pensamiento social de los católicos mexicanos (pp. 230-265). México: Fondo de Cultura Económica.

DTVC. (1989). Diccionario Teológico de la Vida Consagrada. Madrid, España: Publicaciones Claretianas.

Gallegos, E. (2007). Leónidas Proaño: Siglo XX, tiempo de grandes cambios. En: M. Mena, S. Chalco, M. Idrobo y Y. Artieda. (Ed.), Aportes al Debate sobre el Socialismo del siglo XXI. El pensamiento de Monseñor Leónidas Proaño y Fernando Velasco. Serie: Pensamiento crítico, No. 1. Quito, Ecuador: Centro de Investigaciones CIUDAD-EED/EZE.

Gallegos Constante, C. G. (2011): Etnografía de las representaciones de la naturaleza a través de la elaboración de videos documentales: estudio de caso de un grupo de estudiantes de tercer año de bachillerato del "Liceo de Ciencias y Artes" de la ciudad de Quito, Ecuador. Repositorio Digital FLACSO Ecuador Recuperado de: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/8517

Gavilanes, L. M. (1992). Monseñor Leónidas Proaño y su misión profético-liberadora en la Iglesia de América Latina. Quito, Ecuador: Fondo Ecuatoriano Populorum Progressio. Recuperado de: https://searchworks.stanford.edu/view/2756545

Gutiérrez, G. (1971). Teología de la liberación: perspectivas. Lima, Perú: CEP. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/31845325_Teologia_de_la_liberacion_perspectivas_G_Gutierrez

Illicachi, J. (2014). Religión, educación y subjetividades. Alteridad. 9(2), 118-130. Recuperado de: https://redalyc.org/service/redalyc/downloadPdf/4677/467746089003/6

Instituto Tecnológico Superior Liceo Cristiano de Guayaquil. ITSLCG (2017): Teología. Recuperado de: http://www.tecnologicoliceocristiano.edu.ec/teologia.html
Jaramillo Remache, F. U. (2012): Etnografía de producción en un medio masivo de comunicación impresa: el caso de las imágenes de crónica roja en el diario El Extra. Repositorio Digital FLACSO Ecuador. Recuperado de: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/6787

Palacios, P. (2005). Construyendo la diferencia en la diferencia: mujeres indígenas y democracia plurinacional. Recuperado en:
http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101026012655/14Palacios.pdf

Pineda, C. E. (2013). Mujeres y Teología de la Liberación en Riobamba y Quito: los decenios de 1970 y 1980. (Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Historia) Universidad Andina: “Simón Bolívar”, Quito, Ecuador.

Proaño, L. (2011). Abriendo Surcos Indígenas. Vol. 1. Riobamba, Ecuador: Fondo Documental Diocesano.

_______________ (1974). Concientización, Evangelización y Política. Salamanca, España: Sígueme.

_______________ (2001). Creo en el Hombre y la Comunidad. Quito, Ecuador: Corporación Editora Nacional.

_______________ (1988). La cultura indígena. La Madre Tierra. Discurso pronunciado, el 26 de abril de 1988, al recibir el Doctorado Honoris Causa por la Universidad de Saarbrucken Saarland, Alemania.

_______________ (2017). Proaño, Leónidas. (2017). Mons. Leónidas Proaño Villalba. Profeta de los Pobres. Obispo de los Indios. Padre de la Iglesia Latinoamericana. Quito, Ecuador: Fundación Pueblo Indio del Ecuador.

Romero, Ó. (2009). Homilías de Monseñor Óscar A. Romero. Tomo VI. Edición Crítica. San Salvador, El Salvador: UCA Editores.

Sarzosa, G. (2016): Emergencia de la sociología en el Ecuador a mediados del siglo XX. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Ecuador. Recuperado de:https://www.flacso.edu.ec/portal/publicaciones/ebook_display/id/4149

SEMISUD (2018): Licenciatura en Teologías Pastoral. Recuperado de: http://www.semisud.edu.ec/teolog%C3%ADa-pastoral--semisud.html

Sobrino, J. (2012). La Iglesia de los pobres. Desde el recuerdo de Monseñor Romero. Conferencia dictada Ponencia dada el 20 de mayo de 2012, en la Facultad de Teología de la Universidad de Lovaina, Bélgica.

Tahar, M. (2007). La teología de la liberación en América Latina: una relectura sociológica. Revista Mexicana de Sociología 69 (3), 427-456.

Tinel, F. X. (2008). Las voces del silencio. Proceso de resistencia de los indígenas de Chimborazo durante el gobierno de León Febres Cordero: 1984-1988. Quito, Ecuador: Abya Yala.

Tobar, B. (2016). La Teología de la Liberación en Ecuador. Líderes, principios y estilo de Iglesia. Revista de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Escuela de Trabajo Social,102(2), 385-404.

Universidad Politécnica Salesiana (2017): Carreras en línea. Recuperado de: https://www.ups.edu.ec/teologia-en-linea

Uvidia, M. A. (2011). Análisis de la construcción histórica de la Radio Popular en el Ecuador y en Chimborazo, antes y después de Leónidas Proaño. Quito, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana.

Vélez, C. (2008). Trayectoria de la educación intercultural en el Ecuador. Educación y Pedagogía. 20(52), 103-112.
Zambrano Pacheco, J. (2013): Pensamiento sociológico en el Ecuador. Blogutmach. Recuperado de: http://blog.utmachala.edu.ec/?p=244