The absurd as aesthetical category in the stories of Alvaro Cepeda Samudio

Main Article Content

Sergio Alexánder Mantilla Sandoval https://orcid.org/0000-0002-1515-1309

Keywords

Aesthetic, absurd, nonsense, grotesque, Cepeda Samudio

Abstract

This article studies the configuration of the aesthetics of the absurd in Todos estábamos a la espera (1954) and Los cuentos de Juana (1972), storybooks by Alvaro Cepeda Samudio. From the first critical approach of the absurd, formulated by Martin Esslin, this article analyzes its different categories and adds others that are characteristic of this aesthetic.


These works deal with seemingly independent stories developed in everyday spaces. However, and directed by a different path to the traditional one, it mixes in them some elements that are part of the literature of the absurd as the nonsense, the grotesque and the dreamlike. These components will be the principle of analysis to the works of this writer

Abstract 595 | PDF (Spanish) Downloads 436

References

Bajtín, M., (1995). La cultura popular en la edad media y en el renacimiento (5a ed.). Madrid, España: Alianza Editorial

Beckett, S., (2006). Esperando a Godot. Sta, Fe, Argentina: Editorial Último Recurso.

Benayoun, R., (1987). Anthologie du nonsens, París, Francia: J. J. Pauvert.

Bernal, L., (2014). Estudio biográfico de la vida y obra de Álvaro Cepeda Samudio. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Bretón, A., (2001). Manifiestos del surrealismo. Buenos Aires, Argentina: Editorial: Argonauta.

Caicedo, A., (2017). Poéticas del artificio fragmentado en los cuentos de Juana de Álvaro Cepeda Samudio. Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia.

Camus, A., (1942). El mito de Sísifo. Madrid, España: Aguilar

Camus, A., (2012). El extranjero. Madrid, España: Alianza Editorial

Cepeda, A., (2015). Obra literaria. Bogotá, Colombia: Penguin Random House.

Cepeda, A., (2015). Todos estábamos a la espera. Madrid, España: Cooperación Editorial.

Cepeda, A., (2017). Obra literaria: edición crítica. Bogotá, Colombia: Sílaba editores.

Cervantes, M., (2007). Don Quijote de la mancha. Bogotá, Colombia: Real Academia Española.

Deleuze, G., (1989). La lógica del sinsentido. En: Lógica del sentido. Barcelona, España: Paidós.

Esslin, M., (1961). The theater of the absurd. Garden City, NY, EE. UU: Doubleday & Company.

Estébanez, D., (2008). Diccionario de términos literarios. Madrid, España: Alianza.

Freud, S., (2011). La interpretación de los sueños (Die Traumdeutun. Madrid, España: Akal.

Hoyos, J., (2009) “Réquiem por un escritor” En: La pasión de contar: el periodismo narrativo en Colombia, 1638-2000, Editorial Universidad de Antioquia.

Kayser, W., (2010). Lo grotesco: su realización en literatura y pintura. Madrid, España: Antonio Machado.

Marchese, A., (2013). Diccionario de la retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona, Es-paña: Editorial Ariel.

Nazanin, M., (2016). Revista de pensamiento crítico y estudios latinoamericanos. Mitologías hoy. vol. ° 13. junio 2016, páginas 163-169.

Rabelais, F., (2011). Gargantúa y Pantagruel (Los cinco libros). Barcelona, España: El Acantilado.

Saavedra, R., (1991). Álvaro Cepeda Samudio: Una vocación literaria diferente. Albany, EE. UU: A Bell & Howell Information Company.

Saavedra, R., (1997). “Los cuentos de Juana” En Homenaje a Don Luis Monguió. Newark, Del, EE. UU: Juan de la Cuesta.

Stilman, E., (1967). El Humor Absurdo. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Siglo Veinte, 1967.

Tittler, J., (1995). Todos estábamos a la espera, de Álvaro Cepeda Samudio: ¿origen de la litera-tura neo-colombiana? Department of Romances Studies, Cornell
University, Ithaca, New York 14853 U.S.A. Volume 1. N°1. enero de 1995.

Watzlawick, P., (1995). El sinsentido del sentido. Barcelona, España: Herder