Practices of access to the cultural artistic object. Reflections on the use of technology by adolescents and young people in the digital age

Main Article Content

Elsa Cristina Navarrete Ochoa
Irma Fuentes Mata

Keywords

Mediation, Information and communication technologies, Art and culture, Reception and resignifcation

Abstract

The paper that is proposed starts from considering the place of the artistic-cultural object in the current context intervened by information and communication technologies, where they are manipulated by adolescent and young students through the screens of mobile equipment and computers that allow a personal management, and personalized, but also, shared in the dynamics of the collective space. It is proposed to address the problem of the mediation(s) of auditory, visual and audiovisual art and culture content that circulates on social networks and content platforms such as Facebook, Instagram, YouTube and Spotify. From there we propose to refect on the practices of approximation, appropriation and resignifcation of the artisticcultural object that the subjects undertake and their links with pedagogical processes. We recover the approaches of authors such as: Teresa de Lauretis, Walter Benjamín, Jesús Martín Barbero, Antoine Hennion and Néstor García Canclini.

Abstract 453 | PDF (Spanish) Downloads 239

References

Benjamin, W. (2021). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros ensayos sobre arte, técnica y masas Madrid: Alianza Editorial

Constine, J. (2014). Inside Inside The Spotify. k. Tech Crunch https://techcrunch.com/2014/10/19/the-sonicmad-scientists/?guccounter=1z

Crovi Druetta D. (coord.) (2016) Redes Sociales digitales. Lugar de encuentro, expresión y organización para los jóvenes. México: UNAM

Fuentes Mata, I (2018). “Navegar en internet o atrapados en la red. Aprendizaje y pensamiento artístico a partir del uso de las tecnologías de información y comunicación”. En Arte, educación y pensamiento digital. Educar, crear y habitar en la quinta pared. España: Egregius Ediciones.

García Canclini, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos: Confictos multiculturales de la globalización. México, D.F.: Grijalbo

García Canclini, N., Piedras, E. (2006). Las industrias culturales y el desarrollo de México. México, D.F.: Siglo XXI

De Lauretis, T. (1989). Technologies of gender. Essays on Theory, flm and fction. London, Macmillan Press

Expansión (2022). Apple Music, Amazon Music o Spotify, estas son las opciones de streaming musical. Recuperado de: https://expansion. mx/tecnologia/2022/06/03/ servicios-streaming-de-musicaen-mexico#:~:text=Apple%20 Music%2C%20Amazon%20Music%20 o,negocio%20relevante%20para%20 varias%20marcas.

Hennion, A. (2002). La pasión musical. España: Paidós Ibérica

Hernández, E. (2022) Trebel, una app fondeada por industriales regios y colombianos para abatir la piratería musical. Forbes México https://www.forbes.com.mx/trebel-appindustriales-regios-colombianospirateria-musical/

Martín-Barbero, J. (2002). Jóvenes, comunicación e identidad. Pensar Iberoamérica, Revista de cultura. OEI

Martín-Barbero, J. (2012). Conferencia Magistral del Dr. Jesús Martín Barbero en la 9a Bienal Internacional de Radio [Archivo de video]. Recuperado de https://youtu. be/VXalkidIIz4

Navarrete, E. C. (2021). Educación musical desde la perspectiva de género. La canción en el imaginario adolescente. Tesis doctoral inédita. UNAM México, Cd. de México